Elinizdeki çalışma Neyin İcra Özellikleri ve Enstrümantasyonu adlı çalışmanın ilk bölümüdür. Bu ilk kitap Neyzen Niyazi Sayın’ın bazı taksim ve sololarının icrada kullanılan tüm süsleme işaretleri ile notaya alınmasından oluşmuştur. Bilindiği gibi “taksim” Türk musikisindeki çalgıların teknik özellik ve ahenklerini sergiledikleri formdur. Burada amaç Niyazi Sayın’ın ney ekolündeki icra üslûbunu oluşturan elemanların yazı ile belirtilebilmesi, ortaya çıkan tüm detay ve icra özelliklerinin ney öğrenimine bilinçli bir şekilde (ve sırasıyla) yansıtılmasıdır.
Neyzen Niyazi Sayın’ın pek çok neyzen ve sâzendenin müzikal gelişiminde önemli rol oynayan taksimlerinin detayları ile notaya alınmasının bir başka sebebi ise, taksim beste formu, Türk musikisinde makam seyri, karakteristik perdelerin seçimi, taksimlerde melodik istif ve melodik hattın icrasındaki süslemeler gibi konulardaki en doğru görsel kaynağı oluşturabilmektir.
“Sadâ” albümü dinlenirken takip edilip incelenmesi gereken bu çalışma Kutbin Nây’ın yüksek sanatını gözler önüne getiren bir icra atlası olarak hazırlanmıştır.
…
The book you are holding is the first volume of a project titled “Niyazi Sayın: A Detailed Transcription of his Taksims.” This first book consists of certain taksims and solos by Neyzen Niyazi Sayın, notated with all ornaments indicated in detail. The taksim is a Turkish instrumental musical form that displays all the technical and tonal featurs of the instrument in question. The goal of this work is to assist the student of the ney by clarifying, through notation, the elements that form the Niyazi Sayın school of ney performance, and presenting all the details and performance characteristics in a well thought out, orderly manner.
Another reason for the detailed notation of Neyzen Niyazi Sayın’s taksims, which have played an important role in the musical development of many neyzens and other instrumentalists, is to create the most accurate visual resource concerning the courses, characteristic choice of notes, melodic stacking and ornamentation of the taksim form in Turkish music.
I have prepared this book, which should be studied and followed closely while listening to the album “Sadâ,” as a visual atlas to the extraordinary artistic skill of this legendary neyzen.