Ayrıntılı Mızrap Yönleri ve Süslemeleriyle UD ALIŞTIRMALARI
Türk mûsikîsi saz icracıları kadim Türk mûsikîsi geleneğinin aktarımında ve gelişmesinde her daim öncü olmuşlardır. Çalgılarımız, Anadolu edvarlarından, sistemci okula ve günümüz modern nazariyat yaklaşımlarına kadar bir silsile olarak devam eden ve çalgılar üzerinden geliştirilen Türk mûsikîsi ses sistemlerinin oluşturulmasında önemli rol oynamıştır. Özellikle ud üzerinden yapılan ses sistemi ve nazariyat açıklamaları bu çalgıya verilen değeri de göstermektedir. Bu nedenle bir mûsikînin temel aracı olarak kabul edilen çalgıların, eğitimi ve öğretimi ayrı bir hassasiyet konusudur.
Çalgı repertuvarının oluşturulması ve çalgı çalanların üstün vasıflı icracılar olması geçirecekleri eğitim süreçlerine bağlıdır. Mûsikîmizde usta-çırak ilişkisine dayalı meşk sisteminin yanı sıra okullu müzik eğitimi sürecinin de bulunması yetişen çalgı icracıları için önemli bir fırsattır. Bu süreçte Türk mûsikîsinin en önemli ihtiyacı çalgı öğretim materyallerinin oluşturulması ve hazırlanmasıdır. Metot, alıştırma kitabı, makam seyirleri, çalgı etütleri gibi kitaplar yeni icracıların eğitiminde yol gösterici, fikir verici ve geliştirici materyaller olarak hizmet etmektedir. Ancak Türk çalgılarının öğretimi için hazırlanan materyallerin sayısı oldukça azdır. Zengin makam, usûl ve repertuvara sâhip Türk mûsikîsinin, ulusal ve uluslararası alanda söz sâhibi icracılarının yetiştirilebilmesi, tecrübenin aktarımı ve yeni materyallerin hazırlanmasıyla mümkün olacaktır. Çalgı öğretimimiz adına yapılan her türlü çalışmalar bu nedenle çok önemli ve değerlidir.
Kıymetli öğrencim Dr. Ali Kerim Öner’in hassasiyet gösterdiği, heyecanla ve emek vererek hazırladığı ve ud eğitiminin farklı tekniklerini içeren çalışmaların yer aldığı bu kitabının ud icracılarına faydalı olacağını ve yeni ufuklar açacağını düşünüyorum. Hayırlı olması dileklerimle…
Prof. Dr. Gülçin Yahya Kaçar